Elina Lahelma

Henkilö

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

My focus of research is in sociology of education, gender studies in education and ethnographic methodologies. I have conducted research on educational policies, curriculum and school textbooks, ethnographic studies in secondary schools and longitudinal life history research on young people's transitions into adulthood.

In the 2000s I have been responsible leader in the project Gender Awareness in Teacher Education (Ministry of Education 2008-2010) and in several projects of the Academy of Finland.

I am a member of the Nordic Centre of Excellence Justice through Education in the Nordic Countries (http://blogs.helsinki.fi/just-ed/ (2012-2018)

The latest project was Citizenship, Agency and Difference in Upper Secondary Education – with Special Focus on Vocational Institutions (Academy of Finland 2010-2013).

I am responsible for the Unit of Cultural and Feminist Studies in Education, Institute of Behavioural Sciences.

I am member of the Nordic Centre of Excellence JustEd Justice through Educacation in the Nordic countries  http://blogs.helsinki.fi/just-ed/

Sulje
Lisätietoja affiliaatiostaProfessor

Curriculum Vitae

Responsible leader at the NordForsk network NordCrit (http://www.nordcrit.org/9 and senor member at the Nordic Centre of Excellence JustEd (http://blogs.helsinki.fi/just-ed/)

Valikoidut julkaisut

  1. Troubling discourses on gender and education

    Lahelma, E., 3 huhtikuuta 2014, julkaisussa : Educational Research. 56, 2, s. 171-183 13 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  2. Discussions that 'tickle our brains': Constructing interpretations through multiple ethnographic data-sets

    Lahelma, E., Lappalainen, S., Mietola, R. & Palmu, T., 2014, julkaisussa : Ethnography and Education. 9, 1, s. 51-65 15 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  3. Vocational teachers' gendered reflections on education, teaching and care

    Lahelma, E., Lappalainen, S., Palmu, T. & Pehkonen, L., 2014, julkaisussa : Gender and Education. 26, 3, s. 293-305 13 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  4. Educating Worker-Citizens: Visions and Divisions in Curriculum Texts

    Isopahkala-Bouret, U., Lappalainen, S. & Lahelma, E., 2014, julkaisussa : Journal of education and work. 27, 1, s. 92-109 18 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  5. Gendered Divisions on Classed Routes to Vocational Education

    Lappalainen, S., Mietola, R. & Lahelma, E., 2013, julkaisussa : Gender and Education. 25, 2, s. 189-205 17 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Näytä kaikki (214) »

Viimeisimmät aktiviteetit

  1. The long mission towards gender equality in teacher education: reflections from a national project in Finland

    Elina Anneli Lahelma (Puhuja), Liisa Tainio (Puhuja)
    8 helmikuuta 2018

    Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypitSuullinen esitys

  2. Kasvatus ja Aika Journal (Ulkoinen yksikkö)

    Elina Lahelma (Asiantuntija)
    2018 → …

    Aktiviteetti: JäsenyystyypitJäsenyys tai muu rooli kansallisessa/kansainvälisessä komiteassa, toimikunnassa tai hallituksessa

  3. University of Tartu (Ulkoinen yksikkö)

    Elina Lahelma (Asiantuntija)
    2018 → …

    Aktiviteetti: JäsenyystyypitLausunnot virantäytöissä

Näytä kaikki (165) »

Uusimmat palkinnot

  1. Minna Canth Award given by the University of Jyväskylä

    Elina Lahelma (Vastaanottaja), 19 maaliskuuta 2015

    Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset

  2. Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan 1 Luokan Kunniamerkki

    Elina Lahelma (Vastaanottaja), 2011

    Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset

Näytä kaikki (2) »

Viimeisimmät projektit

  1. Gente: Gender in the Nordic Teacher Education

    Lahelma, E., Lappalainen, S., Tainio, L., Helakorpi, J., Toivonen, V., Öhrn, E., Oldenbring, Y., Holm, A. H. & Weiner, G.

    01/12/201631/03/2017

    Projekti: Tutkimusprojekti_Tutkimus

Näytä kaikki (5) »

ID: 34650