Jukka Rantala

Henkilö

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Rantala on tutkinut suomalaisen opettajuuden rakentumista, erityisesti opettajien poliittista asennoitumista. Historian käytön ja opetuksen alueella hänen kiinnostuksensa on kohdistunut historiallisen ajattelun opettamiseen ja historian tekstitaitoihin sekä lasten historiatietoisuuteen.

Sulje

Curriculum Vitae

Viimeisimmät julkaisut

  1. Simulations as tools for teaching historical agency: A case study in Finland

    Rantala, J., 2019, More Like Life Itself: Simulations as Powerful and Purposeful Social Studies. Wright-Maley, C. (toim.). Charlotte, NC: Information Age Publishing Inc., s. 187-204 18 Sivumäärä (Teaching and learning social studies).

    Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  2. Historiakasvatusta totuudenjälkeisenä aikana: [Kirja-arvostelu: Wineburg, S. (2018). Why Learn History (When It’s Already on Your Phone). Chicago: The University of Chicago Press. 241 s.]

    Rantala, J., 28 joulukuuta 2018, julkaisussa : Ainedidaktiikka. 2, 2, s. 71-73 3 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKirjallisuus- tai taidearvosteluTieteellinen

  3. Opettajien näkemyksiä historian opetussuunnitelmaperusteista

    Rantala, J. & Ouakrim-Soivio, N., 28 joulukuuta 2018, julkaisussa : Ainedidaktiikka. 2, 2, s. 2-20 19 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Näytä kaikki (231) »

Viimeisimmät aktiviteetit

  1. Historia, yhteiskuntatieto ja kansalaiskasvatus teemaryhmän puheenjohtaja

    Jukka Rantala (Puhuja)
    8 helmikuuta 2019

    Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypitSuullinen esitys

  2. Syitä historian opettajien innottomuuteen noudattaa oppiaineen uusia linjauksia

    Jukka Rantala (Puhuja)
    8 helmikuuta 2019

    Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypitSuullinen esitys

  3. Kasvatus (Lehti)

    Jukka Rantala (Arvioitsija (reviewer))
    joulukuuta 2018

    Aktiviteetti: Julkaisun vertaisarvioinnin ja toimituksellisen työn tyypitKäsikirjoitusten vertaisarviointi

Näytä kaikki (224) »

Uusimmat palkinnot

  1. Magister Bonus – Hyvä opettaja

    Jukka Rantala (Vastaanottaja), 2004

    Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset

Näytä kaikki (2) »

ID: 43363