Lauri Hietajärvi

Henkilö

    Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet - Kasvatuspsykologia, Hyvinvointi, Tilastolliset menetelmät, Yksilönsisäinen lähestymistapa, Henkilösuuntautunut lähestymistapa, Pitkittäistutkimus, Motivaatio, Digitaalinen media, Digitaalinen osallistuminen, Digitaalinen oppiminen
  • 515 Psykologia - Kasvatuspsykologia

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Lauri Hietajärvi on väitöskirjatutkija Helsingin Yliopistossa, ja erikoistunut vaativiin tilastollisiin menetelmiin. Hän on työskennellyt vaihtelevien poikkileikkaus- ja pitkittäisaineistojen kanssa hyödyntäen erityyppisiä muuttujalähtöisiä ja henkilökeskeisiä tilastomenetelmiä. Laurin tutkimuksen pääsääntöisenä kiinnostuksen kohteena on digitaalisen käyttäytymisen eri muotojen monimutkaiset yhteisvaikutukset yksilöllisten ja kontekstuaalisten tekijöiden kanssa, johtaen erityyppisiin lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutuksiin suhteessa opiskeluun ja sosio-emotionaaliseen hyvinvointiin. Hän on lisäksi kiinnostunut yleisesti koulu- ja työmotivaatioon ja hyvinvointiin liittyvistä ilmiöistä.

He has been working with various cross-sectional and longitudinal datasets utilizing several statistical methods, including between and within-person variable- and person-oriented approaches. Lauri is primarily interested in the complex interplay of different types of digital behavior with individual and contextual differences, and how they lead to different long- and short-term educational and socio-emotional outcomes. He is also interested in general issues of study and work-related motivation and well-being.

Sulje

Viimeisimmät julkaisut

  1. Beyond Screen Time: Multidimensionality of Socio-Digital Participation and Relations to Academic Well-Being in Three Educational Phases

    Hietajärvi, L., Salmela-Aro, K., Tuominen, H., Hakkarainen, K. & Lonka, K., 28 marraskuuta 2018, julkaisussa : Computers in Human Behavior.

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  2. Are There "Digital Natives" in Finland?

    Hietajärvi, L., 2018, Kirsti Lonka: Phenomenal Learning from Finland. Helsinki: Edita, s. 131-134 4 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliYleistajuinen

  3. Competence 5: Information and Communication Technology (ICT)

    Lonka, K. M., Kruskopf, M. M. & Hietajärvi, L. V. O., 2018, Phenomenal Learning from Finland. Lonka, K. (toim.). 1 toim. Keuruu: Edita, Vuosikerta 2018. s. 129-150 22 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliYleistajuinen

Näytä kaikki (20) »

Viimeisimmät aktiviteetit

  1. University of Cambridge

    Lauri Hietajärvi (Vieraileva tutkija)
    23 huhtikuuta 201828 huhtikuuta 2018

    Aktiviteetti: Ulkoisessa instituutiossa vierailun tyypitAkateeminen vierailu toiseen organisaatioon

  2. The 17th Biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)

    Lauri Hietajärvi (Puhuja: esitelmän pitäjä)
    28 elokuuta 20172 syyskuuta 2017

    Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

  3. 17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction: Interest profiles of Finnish 6th graders: Are they related to academic wellbeing and grades?

    Maija Hannele Nuorteva (Puhuja), Lauri Ville Oskari Hietajärvi (Puhuja), Kirsti Lonka (Puhuja)
    27 elokuuta 20172 syyskuuta 2017

    Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypitSuullinen esitys

Näytä kaikki (14) »

ID: 27151959