Markku Hannula

Henkilö

    Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet - matematiikan didaktiikka, asenteet, motivaatio, tunteet, katseenseuranta

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Tutkin matematiikan oppimista ja opettamista, erityisesti ongelmanratkaisua sekä affektiivisten tekijöien roolia oppimisprosessissa. Vuonna 2016 sain Suomen Akatemian hankerahan neljävuotiselle tutkimushankkeelle, jossa teemme katseenseurantaa luokkahuoneessa. Tutkimuksessa selvitämme oppilaan ja opettajan katseen suuntautumisen dynamiikkaa oppilaiden tehdessä ryhmissä matemaattista ongelmatehtävää.

Sulje

Curriculum Vitae

Valikoidut julkaisut

  1. Attitude towards mathematics: emotions, expectations and values

    Hannula, M. S., 2002, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics. 49, 1, s. 25 – 46

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  2. Motivation in mathematics: goals reflected in emotions

    Hannula, M., 2006, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics. 63, 2, s. 165-178 14 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  3. Exploring new dimensions of mathematics-related affect: embodied and social theories

    Hannula, M. S., 2012, julkaisussa : Research in Mathematics Education. 14, 2, s. 137-161 25 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  4. Hyväksytty/In press

    Affect in mathematics education

    Hannula, M. S., 2019, (Hyväksytty/In press) Encyclopedia of Mathematics Education. 2. toim. Springer

    Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaEnsyklopedia-artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  5. Affect and mathematical thinking: Exploring developments, trends, and future directions

    Hannula, M. S., Pantziara, M. & Di Martino, P., 2018, Developing Research in Mathematics Education: Twenty Years of Communication, Cooperation and Collaboration in Europe. Dreyfus, T., Artigue, M., Potari, D., Prediger, S. & Ruthven, K. (toim.). Lontoo: Routledge, s. 128 141 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  6. From anxiety to engagement: History and future of research on mathematics-related affect

    Hannula, M. S., 2018, Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: Umeå, Sweden July 3-8, 2018. Bergqvist, E., Österholm, M., Granberg, C. & Sumpter, L. (toim.). Umeå, Sweden: PME International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vuosikerta Vol. 1. s. 19-34 16 Sivumäärä (Proceedings of the Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education; nro 42).

    Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  7. E-pub ahead of print

    Young learners' mathematics-related affect: A commentary on concepts, methods, and developmental trends

    Hannula, M. S., 2018, julkaisussa : Educational Studies in Mathematics.

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  8. Attitudes, Beliefs, Motivation and Identity in Mathematics Education: An Overview of the Field and Future Directions

    Hannula, M. S., Di Martino, P., Pantziara, M., Zhang, Q., Morselli, F., Heyd-Metzuyanim, E., Lutovac, S., Kaasila, R., Middleton, J. A., Jansen, A. & Goldin, G. A., 2016, Cham: Springer International Publishing . 35 Sivumäärä (ICME-13 Topical Surveys)

    Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaTieteellinenvertaisarvioitu

  9. It is impossible to teach problem solving

    András, S. & Hannula, M. S., 2016, Proceedings of the 40th Conference for the International Group for the Psychology of Mathematics Education: PME40, Szeged, Hungary, 3–7 August, 2016. Csíkos, C., Rausch, A. & Szitányi, J. (toim.). Szeged, Hungary: The International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vuosikerta Volume 1. s. 75-81 7 Sivumäärä (Proceedings of the International Conference for the Psychology of Mathematics Education; painos 2016).

    Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Näytä kaikki (155) »

Valikoidut aktiviteetit

  1. International group for the Psychology of Mathematics Education (PME) (Ulkoinen yksikkö)

    Markku Hannula (Puheenjohtaja)
    7 heinäkuuta 2018heinäkuuta 2022

    Aktiviteetti: JäsenyystyypitJäsenyys tai muu rooli tutkimusverkostossa

  2. Nordisk matematikkdidaktikk : Nordisk matematikdidaktik (Lehti)

    Markku Hannula (Toimittaja (editor))
    20122015

    Aktiviteetti: Julkaisun vertaisarvioinnin ja toimituksellisen työn tyypitTiedelehden toimittaja

  3. European Society for Research in Mathematics Education (Ulkoinen yksikkö)

    Markku Hannula (Hallituksen jäsen)
    helmikuuta 2011 → …

    Aktiviteetti: JäsenyystyypitJäsenyys tai muu rooli kansallisessa/kansainvälisessä komiteassa, toimikunnassa tai hallituksessa

Näytä kaikki (90) »

ID: 66053