Tuuli Holttinen

Henkilö

    Tieteenalat

  • 6121 Kielitieteet - pragmatiikka, vieraan kielen opetus ja oppiminen, oppijakieli, kohteliaisuus, puhuttelu

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Väitöskirjaprojektissani tutkin, miten suomenkieliset ranskanoppijat sekä äidinkieliset suomen- ja ranskanpuhujat tekevät pyyntöjä. Tutkimuksessani on kaksi näkökulmaa: oppijakielen kehitystä analysoiva (pyyntöstrategiat vieraassa kielessä) sekä kontrastiivinen lähestymistapa (suomen ja ranskan vertailu). Aineisto koostuu Discourse Completion Test -menetelmällä keräämistäni oppijaranskan-, suomen- ja ranskankielisistä pyynnöistä, metapragmaattisesta jälkihaastattelusta sekä Kotimaisten kielten keskuksen ja ICAR-laboratorion (Université Lyon 2) keräämistä aidoista suomalaisista ja ranskalaisista asiointitilanteista (R-kioski ja ”bureau de tabac”). Analyysissä hyödynnän sekä laadullisia että tilastollisia menetelmiä. Tavoitteenani on selvittää, miten pyyntöjen tekeminen eroaa mm. (epä)suoruuden ja puhuttelumuotojen suhteen oppijakielessä ja äidinkielessä sekä suomen ja ranskan välillä.

Olen pätevä ranskan ja englannin aineenopettaja. Helsingin yliopistossa olen opettanut seuraavilla kursseilla: Ilmiöpohjaisen projektioppimisen kurssi tuleville aineenopettajille (kevät 2017, yhdessä Outi Haataisen kanssa), Puhumalla pärjää - oppijapuheen analysointia ja arviointia (maisteritason kurssi, kevät 2016, useiden muiden opettajien kanssa), Metodikurssi romaanisten kielten opiskelijoille (yksittäinen luento syksyllä 2016). Kesällä 2018 opetan Avoimessa yliopistossa Kielen oppimisen näkökulmia -kurssia (kielten kandiohjelma).

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Sulje

Viimeisimmät julkaisut

  1. « Passe-moi le sel » vs « Pourriez-vous me passer le sel, s’il vous plaît ? » ‒ Le développement des stratégies de requête chez les apprenants finnophones de FLE

    Holttinen, T. E. 1 joulukuuta 2017 Connaissances et Usages en L2. Granget, C., Dat, M-A., Guedat-Bittighoffer , D. & Cuet, C. (toim.). Les Ulis: EDP sciences, 24 Sivumäärä 00004. (SHS Web of Conferences; nro 38)

    Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeli

  2. Projekti opettaa - opettaja ohjaa

    Holttinen, T. E. & Haatainen, O. M. 2017 julkaisussa : Tempus. 2017, 4, s. 16-17 2 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeli

  3. Stratégies de requête dans un bureau de tabac et dans son équivalent finlandais R-kioski

    Holttinen, T. 2016 julkaisussa : SHS Web of Conferences. 27, 17 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKonferenssiartikkeli

Näytä kaikki (4) »

Viimeisimmät aktiviteetit

  1. Comparative Approaches to Pragmatics

    Holttinen, T. (Järjestäjätoimikunnan jäsen)
    22 maaliskuuta 201823 maaliskuuta 2018

    Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistuminen tai tapahtuman järjestäminenKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

  2. Comparative Approaches to Pragmatics

    Holttinen, T. (Puhuja: esitelmän pitäjä)
    22 maaliskuuta 201823 maaliskuuta 2018

    Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistuminen tai tapahtuman järjestäminenKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

  3. École normale supérieure de Lyon, laboratoire ICAR

    Holttinen, T. (Vieraileva tutkija)
    4 joulukuuta 20177 joulukuuta 2017

    Aktiviteetti: Vierailu toiseen organisaatioonAkateeminen vierailu toiseen organisaatioon

Näytä kaikki (20) »

Koulutus

Filosofian maisteri

ID: 35906527