Tuuli Holttinen

Henkilö

    Tieteenalat

  • 6121 Kielitieteet - pragmatiikka, vieraan kielen opetus ja oppiminen, oppijakieli, kohteliaisuus, puhuttelu

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Väitöskirjaprojektissani tutkin, miten suomenkieliset ranskanoppijat sekä äidinkieliset suomen- ja ranskanpuhujat tekevät pyyntöjä. Tutkimuksessani on kaksi näkökulmaa: oppijakielen kehitystä analysoiva (pyyntöstrategiat vieraassa kielessä) sekä kontrastiivinen lähestymistapa (suomen ja ranskan vertailu). Aineisto koostuu Discourse Completion Test -menetelmällä keräämistäni oppijaranskan-, suomen- ja ranskankielisistä pyynnöistä, metapragmaattisesta jälkihaastattelusta sekä Kotimaisten kielten keskuksen ja ICAR-laboratorion (Université Lyon 2) keräämistä aidoista suomalaisista ja ranskalaisista asiointitilanteista (R-kioski ja ”bureau de tabac”). Analyysissä hyödynnän sekä laadullisia että tilastollisia menetelmiä. Tavoitteenani on selvittää, miten pyyntöjen tekeminen eroaa mm. (epä)suoruuden ja puhuttelumuotojen suhteen oppijakielessä ja äidinkielessä sekä suomen ja ranskan välillä.

Olen tehnyt aineenopettajan pedagogiset opinnot maisterintutkinnossani ja olen pätevä ranskan ja englannin opettaja. Olen toiminut ranskan tuntiopettajana Helsingin työväenopistossa (2015‒2017) ja Järvenpään opistossa (kevät 2013 ja kevät 2014) sekä tehnyt lukuisia lyhyitä ranskan- ja englanninopettajan sijaisuuksia peruskoulussa, lukiossa ja työväenopistossa pääkaupunkiseudulla. Tehtävässäni Helsingin yliopiston LumA-tiedekasvatuskeskuksen humanististen aineiden koordinaattorina opetin tuleville, eri alojen aineenopettajille suunnattua ilmiöpohjaisen projektioppimisen kurssia (kevät 2017), jonka aikana opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat projektikurssin Espoon lukiolaisille. Tämän lisäksi olen ollut mukana suunnittelemassa, opettamassa ja arvioimassa vieraiden kielten tuleville aineenopettajille suunnattua kurssia ”Puhumalla pärjää” kevätlukukaudella 2016. Olen pitänyt romaanisten kielten maisterivaiheen opiskelijoille suunnatulla menetelmäkurssilla luennon aiheesta ”Oppijakielen pragmatiikka” (25.11.2016). Lisäksi olen pitänyt useana vuonna ranskalaisen filologian graduseminaarissa esitelmä- ja keskustelutilaisuuden, jossa olen antanut vinkkejä gradun tekemiseen.

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Sulje

Viimeisimmät julkaisut

  1. « Passe-moi le sel » vs « Pourriez-vous me passer le sel, s’il vous plaît ? » ‒ Le développement des stratégies de requête chez les apprenants finnophones de FLE

    Holttinen, T. E. 1 joulukuuta 2017 Connaissances et Usages en L2. Granget, C., Dat, M-A., Guedat-Bittighoffer , D. & Cuet, C. (toim.). Les Ulis: EDP sciences, 24 Sivumäärä 00004. (SHS Web of Conferences; nro 38)

    Tutkimustuotos: Tieteellinen - vertaisarvioituKonferenssiartikkeli

  2. Projekti opettaa - opettaja ohjaa

    Holttinen, T. E. & Haatainen, O. M. 2017 julkaisussa : Tempus. 2017, 4, s. 16-17 2 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: AmmatillinenArtikkeli

  3. Stratégies de requête dans un bureau de tabac et dans son équivalent finlandais R-kioski

    Holttinen, T. 2016 julkaisussa : SHS Web of Conferences. 27, 17 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: AmmatillinenKonferenssiartikkeli

Näytä kaikki (4) »

Viimeisimmät aktiviteetit

  1. École normale supérieure de Lyon, laboratoire ICAR

    Holttinen, T. (Vieraileva tutkija)
    4 joulukuuta 20177 joulukuuta 2017

    Aktiviteetti: Vierailu toiseen organisaatioonAkateeminen vierailu toiseen organisaatioon

  2. Les requêtes en finnois, en français et en FLE

    Holttinen, T. (Puhuja)
    11 marraskuuta 2017

    Aktiviteetti: Puhe tai esitysSuullinen esitys

  3. EuroSLA 27

    Holttinen, T. (Puhuja: esitelmän pitäjä)
    26 elokuuta 20172 syyskuuta 2017

    Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistuminen tai tapahtuman järjestäminenPublic Talks

Näytä kaikki (18) »

Koulutus

Filosofian maisteri

ID: 35906527