Tuuli Holttinen

Henkilö

    Tieteenalat

  • 6121 Kielitieteet - pragmatiikka, vieraan kielen opetus ja oppiminen, oppijakieli, kohteliaisuus, puhuttelu

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Väitöskirjaprojektissani tutkin, miten suomenkieliset ranskanoppijat sekä äidinkieliset suomen- ja ranskanpuhujat tekevät pyyntöjä. Tutkimuksessani on kaksi näkökulmaa: oppijakielen kehitystä analysoiva (pyyntöstrategiat vieraassa kielessä) sekä kontrastiivinen lähestymistapa (suomen ja ranskan vertailu). Aineisto koostuu Oral Discourse Completion Test -menetelmällä keräämistäni oppijaranskan-, suomen- ja ranskankielisistä pyynnöistä, metapragmaattisesta jälkihaastattelusta sekä Kotimaisten kielten keskuksen ja ICAR-laboratorion (Université Lyon 2) keräämistä aidoista suomalaisista ja ranskalaisista asiointitilanteista (R-kioski ja ”bureau de tabac”). Analyysissä hyödynnän sekä laadullisia että tilastollisia menetelmiä. Tavoitteenani on selvittää, miten pyyntöjen tekeminen eroaa mm. (epä)suoruuden ja puhuttelumuotojen suhteen oppijakielessä ja äidinkielessä sekä suomen ja ranskan välillä.

Olen pätevä ranskan ja englannin aineenopettaja. Helsingin yliopistossa olen opettanut seuraavilla kursseilla: Ilmiöpohjaisen projektioppimisen kurssi tuleville aineenopettajille (kevät 2017, yhdessä Outi Haataisen kanssa), Puhumalla pärjää - oppijapuheen analysointia ja arviointia (maisteritason kurssi, kevät 2016, useiden muiden opettajien kanssa), Metodikurssi romaanisten kielten opiskelijoille (yksittäinen luento syksyllä 2016). Kesällä 2018 opetan Avoimessa yliopistossa Kielen oppimisen näkökulmia -kurssia (kielten kandiohjelma).

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Sulje

Viimeisimmät julkaisut

  1. Kohtelias ilman fraaseja

    Holttinen, T. E., 12 toukokuuta 2018, julkaisussa : Aamulehti.

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliYleistajuinen

  2. « Passe-moi le sel » vs « Pourriez-vous me passer le sel, s’il vous plaît ? » ‒ Le développement des stratégies de requête chez les apprenants finnophones de FLE

    Holttinen, T. E., 1 joulukuuta 2017, Connaissances et Usages en L2. Granget, C., Dat, M-A., Guedat-Bittighoffer, D. & Cuet, C. (toim.). Les Ulis: EDP sciences, 24 Sivumäärä 00004. (SHS Web of Conferences; nro 38)

    Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

  3. Projekti opettaa - opettaja ohjaa

    Holttinen, T. E. & Haatainen, O. M., 2017, julkaisussa : Tempus. 2017, 4, s. 16-17 2 Sivumäärä

    Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Näytä kaikki (5) »

Viimeisimmät aktiviteetit

  1. Exploring and Assessing Pragmatic Aspects of L1 and L2 Communication: From Needs Analysis through Monitoring to Feedback

    Holttinen, T. (Puhuja: esitelmän pitäjä)
    25 heinäkuuta 201827 heinäkuuta 2018

    Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistuminen tai tapahtuman järjestäminenKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

  2. Sociolinguistics Symposium 22

    Isosävi, J. (Puhuja: esitelmän pitäjä), Holttinen, T. (Puhuja: esitelmän pitäjä)
    27 kesäkuuta 201830 kesäkuuta 2018

    Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistuminen tai tapahtuman järjestäminenKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

  3. Comparative Approaches to Pragmatics

    Holttinen, T. (Puhuja: esitelmän pitäjä)
    22 maaliskuuta 201823 maaliskuuta 2018

    Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistuminen tai tapahtuman järjestäminenKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Näytä kaikki (22) »

Koulutus

Filosofian maisteri

ID: 35906527