Veli-Matti Vesterinen

Henkilö

Curriculum vitae

Koulutus

2012 FT, Kemia (Kemian opetus)

  • Väitöskirja: Nature of science for chemistry education: Design of chemistry teacher education course

2006 FM, Kemia (Kemian opettajan suuntatutumisvaihtoehto)

  • Pro gradu -tutkielma: Kemian filosofia Pohjoismaiden valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa
  • Sivuaineina biologia, kasvatustiede (aineenopettajan pätevyys sekä syventävät opinnot) ja peruskoulussa opetettavien aineiden monialaiset opinnot (luokanopettajan pätevyys)

 

Työkokemus

2014– Stockholms universitet, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik: Yliopistonlehtori (Universitetslektor)

 

2011– Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos: Opettajankouluttaja

2014 Umeå universitet, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik: Post doc -tutkija

 

2007–2014 Valtakunnallinen LUMA-keskus: Päätoimittaja

  • Luova, www.eluova.fi (2007 – 2011); MyScience, www.myscience.fi (2010 – 2011) ja European Journal for Young Scientists and Engineers www.myscience.fi/ejyse (2011–2013); ja LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö www.luma.fi/lumat (2013–2014).
  • Toukokuussa 2009 palkittu Valtion tiedonjulkistamispalkinnolla verkkolehtien toimittamistyöstä.

2007–2013 Helsingin yliopisto, Kemian laitos, Kemian opettajankoulutusyksikkö: Tutkija ja opettajankouluttaja; 2011– opintoneuvoja; 2011–2012 opetuksen koordinaattori; 2013 tutkimuksen ja tutkijakoulutuksen koordinaattori.

  • Osallistunut kurssien Kemia tieteenä (5 op) ja Kemia elinympäristössä (4 op) suunnitteluun ja opettanut molemmilla kursseilla vuodesta 2007. Lisäksi toiminut opettajana kursseilla Johdatus kemian opetukseen (3 op), Kemian opetuksen keskeiset aluuet I & II (6+4 op), Tutkimuksellinen kemian opetus I & II (5+5 op), Kemian mallit ja visualisointi (5 op) sekä Animaatiot ja videot kemian opetuksessa (2 op).
  • Palkittiin vuonna 2012 Kemian laitoksen opetuspalkinnolla. Palkinnon myöntää laitoksen johtoryhmä opiskelijoiden ehdotuksesta.
  • Osallistunut opettajien täydennyskoulutukseen, toiminut tiedeleireillä ohjaajana ja isännöinyt nuorten tiedeklubia.
  • Tammikuussa 2008 Erasmus opettajavaihdossa Readingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksella (University of Reading, Institute of Education).

2001–2007 TeliaSonera Finland oyj: 2006-2007 palvelupäällikkö; 2004-2005 koulutussuunnittelija; 2002–2004 ryhmäesimies; 2001–2002 tekninen asiakasneuvoja

 

2000–2001 Turun yliopisto, Saaristomeren tutkimuslaitos: Tutkimusavustaja

Valikoidut julkaisut

  1. How to measure elementary teachers` interest in teaching chemistry?

    Herranen, J., Vesterinen, V-M. & Aksela, M. K. 13 maaliskuuta 2015 julkaisussa : Chemistry Education Research and Practice. 16, 2, s. 408-416 9 Sivumäärä

    Julkaisu: ArtikkelijulkaisuA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

  2. Nature of Science Contextualized: Studying Nature of Science with Scientists

    Tala, S. & Vesterinen, V-M. 20 tammikuuta 2015 julkaisussa : Science & Education. 24, 4, s. 435-457 23 Sivumäärä

    Julkaisu: ArtikkelijulkaisuA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

  3. History, Philosophy, and Sociology of Science and Science-Technology-Society Traditions in Science Education: Continuities and Discontinuities

    Vesterinen, V-M., Manassero-Mas, M-A. & Vázquez-Alonso, Á. 2014 International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching. Matthews, M. R. (toim.). Dordrecht: Springer Netherlands, s. 1895-1925 31 Sivumäärä

    Julkaisu: Julkaisu kirjassa/kokoomateoksessaA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)

  4. Design of Chemistry Teacher Education Course on Nature of Science

    Vesterinen, V-M. & Aksela, M. syyskuuta 2013 julkaisussa : Science & Education. 22, 9, s. 2193-2225 33 Sivumäärä

    Julkaisu: ArtikkelijulkaisuA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

  5. A novel course of chemistry as a scientific discipline: how do prospective teachers perceive nature of chemistry through visits to research groups?

    Vesterinen, V-M. & Aksela, M. 2009 julkaisussa : Chemistry Education Research and Practice. 10, 2, s. 132-141 10 Sivumäärä

    Julkaisu: ArtikkelijulkaisuA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Näytä kaikki (24) »

Viimeisimmät aktiviteetit

  1. LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö (Lehti)

    Vesterinen, V. (Toimituskunnan jäsen (member of editorial board))
    2015 → …

    Aktiviteetti: Julkaisun vertaisarviointi ja toimituksellinen työTiedelehden toimittaja

  2. ATEE Annual Conference 2014

    Vesterinen, V. (Puhuja: esitelmän pitäjä)
    25 elokuuta 201427 elokuuta 2014

    Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistuminen tai tapahtuman järjestäminenKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

  3. Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) 2014

    Vesterinen, V. (Puhuja: esitelmän pitäjä)
    4 kesäkuuta 20146 kesäkuuta 2014

    Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistuminen tai tapahtuman järjestäminenKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Näytä kaikki (37) »

Uusimmat palkinnot

  1. Kemian laitoksen opetuspalkinto

    Veli-Matti Vesterinen (Vastaanottaja), 20 huhtikuuta 2012

    Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset

  2. Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto

    Veli-Matti Vesterinen (Vastaanottaja), 2009

    Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset

Näytä kaikki (2) »

Koulutus

FT

ID: 114594